LA SALA


 Historicisme neogòtic
1885-1892
Façana principal
 La traça de l´edifici actual es deu a una reforma general que es realitzà entre els anys 1885 i 1892 sobre un anterior edifici que tenia els seus origens en el segle XVII, aquesta reforma incluia també la construció d´una torre per a les campanes. S´utilitzà un aparell regular de cantons de pedra. La part dreta de la façana no s´acabà d´enllestir fins el 1913, però seguint el projecte original. L´any 1934 foren reformats els baixos.
La façana està estructurada en tres plantes separades per una senzilla motllura que només es trenca al cos central que remarca la zona d´ingrés. La planta baixa ve definida per un pòrtic d´arcs ansapaners sostinguts per amples pilars i una coberta de voltes d´aresta de cinc trams separats per arcs faixons. Tot el pòrtic s´aixeca sobre un podi amb escalons d´accés a la zona central i a un lateral. Cal ressenyar que en altre temps aquest era el lloc on es feia el mercat. L´entrada a la Sala està formada per un portal forà, era l´antic portal del casal de Can Bordoy, enderrocat l´any 1933 i traslladat al lloc actual amb motiu de la reforma de 1934.
Pòrtic d'entrada
El segon pis presenta grans finestres emmarcades per fines motllures i protegides per trencaigües que descansen sobre culs-de-llàntia ornamentats amb elements vegetals. Al centre sobresurt el balcó, el qual remarca la zona d´ingrés a la Sala.El tercer pis, de menor alçada, ve definit per la disposició simètrica de finestres més petites, també emmarcades per fines motllures però amb una decoració de traceria que dibuixa arcs conopials al seu interior. A la zona central, a sobre el balcó, apareix tallat amb relleu l´escut de Felanitx i es remata amb un àtic que trenca la continuïtat de la teulada. Aquest presenta al seu interior un rellotge i està emmarcat per un trencaigües que descansa sobre culs-de llàntia amb decoració vegetal carnosa. Cal destacar l´ampla volada de la barbacana que remata tota la façana, així com la disposició del campanar amb arcs ogivals, el qual es pot observar des de la façana lateral. Sembla que la part escultòrica es deu a la ma de l´escultor Antoni Vaquer i Noquera. Estilísticament respon a models neogòtics, aquest fet ens fa suposar la participació en el projecte de Pere d´Alcàntara Penya. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PORTOCOLOM

CREUS DE TERME

POSSESSIONS